purchase ultram 200mg in uk where to purchase ultram 50mg in the uk is ambien a prescription medication generic meridia 2087 where to buy ultram 100mg in singapore

Vitamín C

5. 2. 2018 | Výživa

Víte, jak je vitamín C důležitý pro fungování vašeho těla v každodenním životě?

Lidé si často v zimních obdobích kladou otázku, jak může vitamín C pomoct nejen při běžném nachlazení, ale i při mnohem vážnějších nemocech.

Může tedy vitamín C zabránit běžnému nachlazení?

Vitamínem C přímo nachlazení zabránit nemůžeme. Institutu Cochrane Library se zabýval metaanalýzou všech studií, které se věnují dopadu užívání doplňků stravy s vitamínem C v zimním období. Výsledky studie ukázaly, že pokud budeme pravidelně užívat doplňky stravy s vitamínem C, onemocníte stejným počtem nachlazení, ale příznaky nebudou trvat tak dlouho. Pouze několik studií prokázalo, že lidé vystaveni krátkému období extrémního fyzického stresu, kteří užívali vitamín C, snížili riziko nachlazení na polovinu.

Při účinnosti vitamínu C na váš organismus je klíčové i jeho načasování. Užívání vysokých dávek vitamínu C až poté, co se projeví příznaky nachlazení, nebude mít žádný vliv na jejich intenzitu nebo délku trvání. Jestliže chceme zvýšit účinnost vitamínu C měli bychom ho užívat denně, a to zejména v dopoledních hodinách.

 

 

Je možné, aby vitamín C zabránil rakovině?

Vitamín C je v těle zahrnut do tolika procesů, že pokud ho bude mít tělo dostatek, může kladně ovlivnit průběh nemocí od obyčejné chřipky až po rychlé zahojení oděrek nebo popálenin. Dívejme se na něj tedy jako na důležitý vitamín v našem těle, který může zmírnit příznaky, podpořit léčbu a dodá tělu energii pro boj s danou nemocí. Pokud se jedná o rakovinové onemocnění, výzkumy v sedmdesátých letech nijak nepodpořily hypotézu, že by se taková onemocnění dala léčit za pomoci zvýšených dávek vitamínu C.

Vitamín C zajišťuje v těle spoustu klíčových procesů. Pokrývají řadu biologických aktivit od růstu cév až po regulaci genetického kódu. Je tak v centru téměř každé biologické funkce, kterou známe. Je i důležitým antioxidantem, který pomáhá vyrovnávat škodlivé účinky volných radikálů, které poškozují buňky a organismus je pak náchylnější k onemocnění. Zajímavostí je, že spoustu zvířat produkuje svůj vlastní vitamín C v ledvinách nebo v játrech. U lidí společně s primáty tato schopnost postupem evoluce vymizela, protože přísun vitamínu C měli zajištěný v potravě.

Existují specifické transportéry, které vezmou celý vitamín C a dopraví ho do krevního oběhu odkud se dál soustředí do jednotlivých tkání, dokud nejsou buňky dostatečně nasyceny. Pokud naše tělo dosáhne maximálního nasycení, vylučuje se přebytek v moči.

 

Jaké je doporučené dávkování vitamínu C a které potraviny ho obsahují?

Pro zdravého člověka je tedy optimální denní dávka v podobě 200 miligramů vitamínu C. Najdeme je v těchto 10 top potravinách. Nejvyšší obsah vitamínu C najdeme v kiwi, šípku, pomeranči, jahodách, papáje nebo černém rybízu. Optimální hodnoty obsahuje i v červená paprika, růžičková kapusta, brokolice nebo zelí.

Pokud jíte zdravě a váš jídelníček denně obsahuje porce zeleniny a ovoce, není třeba zvyšovat dávku vitaminu C ve vašem těle za pomoci doplňků stravy. Nicméně i přes to je v zimních měsících nebo při zvýšené fyzické aktivitě či psychickému vypětí vhodné tyto dávky podpořit za pomoci doplňků. V tomto případě je ale potřeba sledovat denní příjem vitamínů C, aby nedošlo k předávkování, které vám může způsobit nevolnost nebo nespavost.