Jak na Burpees u LesMills programů?

8. 1. 2019 | Les Mills

Na současné vlně vysoce intenzivních cvičení se “burpees” vezou všude – a to ve všech tvarech a na všechny způsoby. V tomto článku vysvětlíme, proč jsou pro vás podřepové burpees to správné rozhodnutí!

Burpees jsou ta nejjednodušší cesta jak vyhnat srdeční tep a vybudovat kardio zdatnost a odolnost, což je důvod, proč jsou v podstatě neodmyslitelnou součástí HIIT workoutů jako je například LES MILLS GRIT. Často se však objevují i ve workoutech jako je například BODYSTEP, BODYATTACK, nebo BODYCOMBAT.
Pokud už máte za sebou nějaké množství LES MILLS tréninků, pravděpodobně jste již zaznamenali, že podřepové burpees si Les Mills vybralo za své burpees. Je tomu tak hlavně díky skutečnosti, že podřepové burpees jsou nejbezpečnější metodou, jak dosáhnout transformativních efektů cvičení bez ohrožení kolen, beder, zápěstí, nebo ramen.

Lidé často cvičí burpees v plném dřepu, což dostává kolena do úplného ohybu. To není úplně ideální hlavně ze dvou důvodů. Zaprvé, když jdete do plného dřepu, vyvinete o dost větší tlak na čéšku a stlačíte meniskus (ochranný útvar tvořený vazivovou chrupavkou uvnitř kolenního kloubu). Zadruhé svou páteř prohnete do takové míry, že vyvinete velký tlak na obratlové ploténky. To způsobí nadměrné zatížení kloubů spodní části těla. V podřepu, místo celého dřepu, však budete schopni toto zatížení kloubů spodních končetin a beder lépe rozložit napříč svalstvem nohou a středu těla

Naší filozofií je zatížit svaly, NE klouby! Díky tomu můžeme nabrat veškeré benefity a minimalizovat rizika.
Tradiční dřepové burpee vyžaduje odolnost i od zápěstí. Ty musí absorbovat velkou část síly, která opět zvyšuje riziko úrazu. Podřepem však tento náraz výrazně snížíte.

Jakmile se dostanete do podřepu, silně doporučujeme spíše pozici “plank”, nebo klik, než pustit celé tělo rovnou na zem. Výsledky testů EMG (Elektromyografie), které prováděl Dr. Jinger Gottschall ukázaly, že se při puštění těla na zem nijak nezvedá srdeční tep, za to ale výrazně zvyšuje aktivitu prsního (pectoral) a předního deltového svalu, který se pokouší stabilizovat ramena. V kostce to znamená, že zatěžujete klouby a měkkou tkáň bez většího benefitu pro svalstvo.

Chcete-li se naučit o burpees více, nebo máte-li zájem o skvělé výzvy jak zvýšit srdeční tep a umíte anglicky, podívejte se sem.

Pokud se vám zalíbila myšlenka zandat pár setů burpees do motivační hudby, vyzkoušejte LES MILLS GRIT. Často se objevují i v choreografiích BODYATTACK a BODYSTEP. Všechno najdete i u nás!

Bryce Hastings je přední novozélandský fyzioterapeut a fitness expert. V čele Les Mills Head of Research vede výzkum nejefektivnějších přístupů k cvičení a hraje zásadní roli ve strukturizaci všech Les Mills workoutů. Brycova vášeň pro efektivní cvičení pochází z 30leté fyzioterapeutické praxe, kde viděl “lidi žít své životy špatně” každý den a cítil, že veškerá léčba zde přicházela až po prevenci, což už bylo pozdě. Svou prací ve fitness sféře se snaží zabránit špatnému přístupu.

(Zdroj : LesMills.com)